SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
FBC Sollentuna
Tränare/Ledare

Välkommen som ledare i FBC Sollentuna

Varmt välkommen som ledare i FBC Sollentuna. Du har en jätteviktig roll och vi i ungdomssektionen vill göra allt vi kan för att hjälpa dig och de övriga ledarna i ditt lag att komma igång med laget och träningarna så snabbt och smidigt som möjligt. Här har vi samlat information som kan vara bra för dig att veta.

Om föreningen

Floorball Club Sollentuna bildades 1 juli 2023 genom en sammanslagning av Rotebro IS IBK, Töjnan IBK och Silverdals IF, samtliga föreningar hemmahörande i Sollentuna. En stor förening i Sollentuna har starkare resurser och kan erbjuda dem som vill spela innebandy i Sollentuna en verksamhet med stor bredd och möjlighet till utveckling på alla nivåer.


Vi erbjuder idag innebandy för spelare hela vägen från knattar till veteran. Klubben har idag cirka 1 000 aktiva spelare och 200 ledare.

Vi vill att alla som spelar innebandy i Sollentuna, oavsett på vilken nivå och med vilka ambitioner, ska kunna stanna och utvecklas i sin hemmakommun.

Styrelsen

Här kan du läsa mer om klubbens styrelse.

 

Läs mer och se kontaktuppgifter till våra styrelsemedlemmar

Våra lag

Här kan du läsa mer om klubbens alla lag och se alla dina nya tränarkollegor.

 

Läs mer och se våra lag här

Värdegrund

Här kan du läsa mer om klubbens värdegrund, något som gäller alla i vår förening.

 

Läs mer om vår värdegrund

Föreningens policy-dokument

Vi vill att du tar del av föreningens viktiga och centrala policy-dokument. Här hittar du bland annat föreningens Jämställdhetspolicy, Integritetspolicy, Policy mot sexuella trakasserier, Krishanteringsplan, Antidopningspolicy samt Riktlinjer för sociala medier.

 

Läs föreningens policies här

Tränings- och tävlingsavgifter

Dessa avgifter faktureras av kansliet.

 

Läs mer om klubbens tränings- och tävlingsavgifter

Klubbkläder

Vår leverantör av klubbkläder, där medlemmarna kan köpa tränings- och klubbkläder, heter Enenda. Många föräldrar undrar ofta i början när laget bildats eller barnet börjar spela hur man beställer klubbkläder, så det kan vara bra att hänvisa till hemsidan. Av klubben får man en matchtröja. Strumpor och shorts (som utgör matchkläder) får man beställa och bekosta på egen hand.

 

Läs mer i vår webbshopen

Lagets ledare

I ett lag behövs flera ledare med olika roller. Ungdomssektionen rekommenderar följande roller i ett lag (antalet i parentes kan såklart variera beroende på lagets storlek):

 

  • Tränare (3-4 st) planerar, genomför och coachar på träningar och matcher. Ansvarar för allt som har med spelet och träning på plan att göra.
  • Lagledare (1-2 st) Sköter det administrativa kring laget. Kallelser till träningar och matcher/cuper, anmälan till cuper, kontakt med ny spelare, se till att utrustning finns,  närvarorapportering, kontakt med motståndarlag.
  • Caféansvarig (1 st) Ansvarar för att lagets tilldelade cafétider bemannas.
  • Försäljningsansvarig (1 st) Ansvarar för att hämta ut, fördela det som ska säljas och redovisa till klubben vid lagets färsäljningsåtaganden.
  • Kassör (1 st) Sköta lagkassan.
  • Eventansvarig (1-2 st) Anordna roliga aktiviteter för laget.

Meddela kansliet på kansli@fbcsollentuna.se när ni får en ny ledare i laget så att läggs hen till i ledargruppen i SportAdmin och får därmed all nödvändig information som går ut till ledarna.

Närvarorapportering

All närvaro vid träningar, matcher och andra aktiviteter för laget ska läggas in och rapporteras i Sportadmin. Systemet för tilldelning av halltider bygger på närvaro (LOK) därav är rapporteringen av närvaron central för klubben. Se till att alltid kalla till lagets alla sportaktiviteter (matcher, cup, träningar) i SportAdmin och närvarorapportera efter varje tillfälle.

Gemensamt nätverk i våra hallar

Inför säsongen 2024/25 så har vi ett gemensamt nätverk i våra samtliga hallar, förutom Helenelundshallen som saknar fibernätverk. Vi har implementerat detta för att dels göra det enklare att växla mellan våra hallar, men också ha ett stabilt nätverk för liverapportering och närvarorapportering direkt i våra hallar. I länken nedan får du reda på uppgifter för att ansluta, men sidan är dold så inloggning i Sportadmin krävs.

 

Läs mer och se uppgifter för att anslut till nätverket här (Inloggning i Sportadmin krävs)

Svensk innebandys utvecklingsmodell (SIU)

Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) är vår långsiktiga modell för idrottsutövande. Den tar upp träning, tävling och återhämtning och är anpassad till biologisk snarare än kronologisk ålder. Tanken är helt enkelt att SIU låter dig uppleva träning och tävling med hänsyn till din individuella utveckling. Därför går också ledarna en utbildning som är anpassad efter nivån de tränar på. Innehållet i SIU är helt baserat på idrottsvetenskaplig litteratur och ger Svensk Innebandy en samsyn kring träning och utveckling av spelare.

 

Läs mer om svensk innebandys utvecklingsmodell

Utbildning och kompetensutveckling för dig som ledare

För att få coacha spelare under match (även Schyssta cupen) måste man som ledare ha gått Svenska innebandyförbundets Grundutbildning. Se därför till att du och dina tränarkollegor planerar in att genomföra den. Man kan välja att gå utbildningen på klubbens interna utbildningsvecka som brukar ligga i september varje år. Då kommer förbundet till oss och håller utbildningen.

 

Grundutbildningen går vid flera tillfällen under året (dock inte i Sollentuna) så förhoppningsvis hittar du ett tillfälle som passar dig.

Här hittar du förbudets utbildningar


Som ledare i klubben kommer du kontinuerlig erbjudas utbildningar. Både interna i föreningens regi och utbildningar som förbundet håller i. 
Du anmäler dig till utbildningar via kansliet, kansli@fbcsollentuna.se

Ledarakademi för unga ledare

Ledarakademin riktar sig till våra ungdomsspelare mellan 12-18 år som är intresserade av att utvecklas som innebandyspelare genom att träna och leda yngre lag. Teoretisk utbildning blandas med praktik som fås genom att vara hjälptränare i lag i olika åldersgrupper med stöd av en mentor. Målsättningen är att med tiden kunna träna ett eget lag.

 

Läs mer om vår ledarakademi

Ledarkläder

Du som är ny ledare får en ledaroverall. Kontakta kansliet på kansli@fbcsollentuna.se för att lägga en beställning till ledarna i ditt lag. I Nya Rotebrohallen finns en provkollektion om man är osäker på storlek.

Utrustning

Behöver du västar, koner, läkarväska, bollar eller utrustning till målvakter? Stäm av vad som redan finns på kansliet för avhämtning. All utrustning som ska köpas in görs i första hand genom kansliet. Logga in i klubbshopen på Enenda som du når via hemsidan och se ut vad du behöver. Lägg sen din beställning i ett mail till kansliet kansli@fbcsollentuna.se. Inför varje ny säsong brukar kansliet maila ut en förfrågan och lägga en ”massbeställning” för klubbens alla lag.

Lagets åtaganden

Samtliga lag i föreningen är involverade vid ett flertal aktiviteter per säsong som bidrar till klubbens ekonomi och sammanhållning. Aktiviteterna kan vara att vara sargvakt vid a-lagsmatcher, vid cafétjänstgöring i våra hallar och andra försäljningsaktiviteter (t.ex. lotter, bingolotter och ICA-häften).

Media och grafiska profil

Är du i behov av att använda klubbens klubbmärke, brevmall eller power-point presentation så hittar du det i länken nedan.

 

Ladda ner klubbmärke och läs mer om vår grafiska profil

 

Har du frågor om våra sociala medier eller annat om media?

Kontakta Anders Schough, Kommunikation- och mediasansvarig

media@fbcsollentuna.se

Lagkassor

Lagkassan är till för att täcka lagspecifika kostnader som inte täcks av medlems-/träningsavgiften, till exempel kostnader för cuper, visst material och andra gemensamma aktiviteter. Varje lag har rätt till en lagkassa. 

 

Läs mer om lagkassor och föreningens policy

Utdrag ur belastningsregistret

Riksidrottsförbundet har beslutat att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har ideella uppdrag i föreningen samt har direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet gäller från och med 1 januari 2020.


FBC Sollentuna har tagit ett styrelsebeslut om att samtliga, över 15 år (straffmyndig), som finns angivna som ledare/funktionärer i klubben ska visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Utdrag ska även begäras om en förälder/funktionär eller annan vuxen medverkar under en aktivitet som innehåller övernattning. Detta är ett led i arbetet med att skapa en trygg förening och genomförande av EU:s direktiv om bekämpande av sexuella övergrepp mot barn, sexuell exploatering av barn samt barnpornografibrott. Som barn räknas alla personer i föreningen under 18 år.

 

Läs mer om hur utdraget visas upp för representant för föreningen

Praktisk information om våra hallar

Vår verksamhet bedrivs i huvudsak i Gamla Rotebrohallen, Nya Rotebrohallen, Töjnahallen och Silverdalshallen.

 

Läs mer om våra hallar

Felanmälan

Felanmälan till kommunen (allehanda fel i lokalerna eller till exempel problem med blipp som inte fungerar) görs till felanmalan.idrott@sollentuna.se eller 08-579 22 897.

Matchtröjor

I början av säsongen då ditt lag ska spela Schyssta cupen behöver laget beställa matchtröjor. Ta kontakt med kansliet på kansli@fbcsollentuna.se och kom överens hur upplägget ska se ut. Inga bortatröjor behöver beställas för spelare på Grön nivå. Om ni och era motståndare i en match har samma färg på tröjorna går det utmärkt att ett lag använder västar.

Försäkring

Du som betalat din medlemsavgift i FBC Sollentuna omfattas via Svenska Innebandyförbundet av en idrottsförsäkring. Den ger dig ett bra grundskydd, till exempel om du råkar ut för en skada under träning eller match.

 

Läs mer om försäkringen

Inpassering i hall

När du är ny ledare ska du få en ”blipp”. Blippen beställer du genom kansliet på kansli@fbcsollentuna.se. Den ”blipp” du får för att komma in i hallen gäller för klubbens samtliga träningstider i samtliga hallar. Den fungerar en halvtimme innan till en halvtimme efter avslutad träningstid. Tyvärr förekommer en hel del inbrott och stölder i hallarna. Låt därför aldrig en dörr till en hall stå öppen med hjälp av ett föremål i dörren som hindrar den från att stängas. I vissa av våra hallar kan man ställa in en kod som fungerar under era träningar.

 

Koden ställs in såhär:

  1. Blippa*fyrsiffrig kod*, (välj till exempel det år spelarna är födda, ex 2012).
  2. Meddela sedan föräldrarna att de kommer in med hjälp av den fyrsiffriga koden under era träningar.
  3. Koden fungerar i två timmar.
Schyssta cupen

När man spelar på Grön nivå kan man delta i Schyssta cupen (mellan åldern 7-9 år). Schyssta cupen ska vara det enklaste och snabbaste sättet för våra yngsta lag och spelare att testa på matchspel. Därför är det av vikt att seriestrukturen är flexibel och lättillgänglig. Under varje säsong kommer Stockholms Innebandyförbund administrera 9 Schyssta cupen helger som det är fritt fram att anmäla sig till. Förbundet brukar kalla till informationsmöte i början av varje säsong.

 

Läs mer om schyssta cupen

 

Ladda ner checklista för att arrangera schyssta cupen

Ledarmöten

Cirka två gånger per termin hålls ett möte för klubbens ledare, där aktuell info presenteras. 

Ordlista

SportAdmin

Tjänsten/plattformen som klubben använder för att administrera vår verksamhet, registrera medlemmar, rapportera närvaro och göra utskick till spelare och ledare, heter SportAdmin och finns som webbaserat verktyg och som app för mobilen. När du registreras som ledare får du ett mail med inloggningsuppgifter till SportAdmin.

 

iBIS

Svenska innebandyförbundets system, där spelschema, licencierade spelare,matchtrupp, resultat etc registreras heter iBIS.

 

LOK-stöd

Klubben får kommunalt och statligt ekonomiskt stöd för vår verksamhet. För att få den måste vi registrera närvaro för lagets aktiviteter såsom träning, match och andra lagaktiviteter. För att kunna driva en bra verksamhet för våra medlemmar är klubben beroende av alla intäkter vi har rätt till. Var därför noga med att alltid registrera spelarnas och ledarnas närvaro i SportAdmin.

Guldpartners
Silverpartner
Bronspartners
Materialleverantörer
Samarbetspartners
Övriga Partners
Annonsbild för gräsrotenAnnonsbild för gräsroten